Omówienie w jaki sposób powstają tkaniny i dzianiny.Badanie właściwości włókien,tkanin ,dzianin.Ukazanie znaczenia przemysłu odziezowego.
Czas trwania lekcji: 90 min.
Cele lekcji: · poznanie rodzajów włókien, tkanin, dzianin,
· poznanie sposobów pozyskiwania włókien, sposobów powstawania tkanin, dzianin,
· poznawanie zawodów związanych z przemysłem odzieżowym,
· badanie właściwości materiałów włókienniczych,
· uświadomienie roli przemysłu odzieżowego dla współczesnego człowieka,
· wyrabianie szacunku dla ludzi pracy,
· pobudzanie do zdobywania praktycznej wiedzy.
Metoda pracy: pogadanka, prezentacja, doświadczenie, zajęcia
praktyczne.
Forma pracy: indywidualna, grupowa.
Środki dydaktyczne: próbki tkanin i dzianin wykonanych z włókien naturalnych i
chemicznych, naczynie z wodą, papier ścierny, palnik lub
świeca.
Przebieg zajęć:
1. Podanie tematu lekcji.
2. Omówienie kolejnych punktów tematu:
a) Ranga i znaczenie wynalezienia włókien. Znaczenie przemysłu odzieżowego. Miejsce dzianiny i tkaniny w życiu codziennym. Znaczenie wyrobów włókienniczych: cele użytkowe, cele ozdobne, cele ochronne.
Uczeń wymienia przykłady zastosowania: tkanin, dzianin, włókien, np.: obicia, dywany, zasłony, ubrania, koce gaśnicze, żagle, gobeliny, materiały izolacyjne: wata szklana, pakuły. Określa rolę, jaką tkaniny mają do spełnienia w danym przedmiocie.
b) Omówienie źródeł otrzymywania włókien: naturalne, chemiczne.
Sposoby powstawania tkanin i dzianin. Prezentacja schematów: krosno, tkanina, dzianina. Prezentacja próbek tkanin i dzianin.
Uczeń klasyfikuje włókna wg ich pochodzenia.
c) Badanie właściwości tkanin i dzianin wg wskazówek (
załącznik nr 1)
* próba moczenia i suszenia,
* próba wytrzymałości,
* próba gniecenia,
* próba ogniowa.
Kilka słów o bezpieczeństwie i higienie pracy; opieszałość i bałagan częstą przyczyną wypadków; zabawa ogniem prowadzi do pożaru.
Uczeń sporządza notatkę na podstawie przeprowadzonych badań, określa cechy i właściwości włókien – wpisuje je do specjalnie przygotowanej tabeli
(załącznik nr 2).d) Omówienie oznaczeń na tkaninach z włókien naturalnych i chemicznych
* niebieska nitka - wełna -
naturalne* nitka czerwona - elana, torlen
* nitka zielona - anilana
* nitka żółta - argon
* nitka brązowa - polon
e) Zawody związane z przemysłem odzieżowym: rola projektanta mody, krawca, tkacza,
szwaczki. Korzyści wynikające z produkcji taśmowej.
Uczeń analizuje korzyści wynikające z masowej produkcji tkanin:
· szeroki dostęp do dzianin i tkanin,
· dostępna cena zakupu,
· różnorodność wzorów,
· możliwość wyboru.
Wymienia zawody i określa ich rolę w przemyśle odzieżowym. Wymienia zawody pośrednio związane z wytwarzaniem lub wykorzystywaniem materiałów włókienniczych, np. tapicer, rolnik (hodowla owiec). Analizuje wkład pracy wielu ludzi na podstawie tkaniny.
3. Uporządkowanie wiedzy uczniów.
4. Podsumowanie - sprawdzenie umiejętności i wiadomości uczniów. Uczeń odpowiada na pytania nauczyciela:
* Jakie dwa rodzaje włókien poznaliśmy?
* Wymień rodzaje włókien chemicznych.
* Wymień rodzaje włókien naturalnych.
* Czym różni się tkanina od dzianiny?
* Jak odróżnić włókna naturalne od sztucznych?
* Co oznaczają kolorowe nici wyrabiane na brzegach materiałów?
* Jakie zawody są związane z przemysłem włókienniczym?
5. Wystawienie ocen.
6. Zapowiedź tematu następnych zajęć.
Załącznik nr 1
Instrukcja wykonywania badań:
Dośw. nr1
Porównywanie i opis zdolności do pochłaniania wody przez tkaniny
Poszczególne próbki tkanin zamocz w pojemniku z wodą. Obserwacje odnośnie wchłaniania przez nie wody wpisz do tabeli (załącznik nr2)
Dośw. nr 2
Porównanie i szacowanie właściwości tkanina podstawie ich odporności na ścieranie.
W doświadczeniu posłuż się papierem ściernym. Opracuj własną metodę porównywania materiałów. Spostrzeżenia wpisz do tabeli (załącznik nr 2).
Dośw. nr. 3
Porównanie tkanin na podstawie zdolności do wygładzania ich powierzchni po zgnieceniu.
Każdą próbkę tkaniny podaj zgnieceniu. Która z nich ulegnie największemu zgnieceniu, a która najmniejszemu.
Spostrzeżenia z badań wpisz do tabeli (załącznik nr 2).
Dośw. nr 4
Porównywanie właściwości tkanin ze względu na skłonnośc do palenia się.
Na siatkę stalową zamocowaną na stojaku połóż badaną próbkę tkaniny. Podgrzewaj w płomieniu palnika i obserwuj czy tkanina się pali. Zaobserwuj wygląd pozostałości po spaleniu. Swoje obserwacje wpisz do tabeli (załącznik nr 2).
Uwaga!
Doświadczenie to wykonuj bardzo ostrożnie, przestrzegając zasad bhp, o których poinformuje cię nauczyciel.
Załącznik nr 2
Tabela obserwacji:
Nr próbki
|
Zachowanie się próbki pod wpływem
|
wody
|
papieru ściernego
|
gniecenia
|
Ognia
|
1
|
|
|
|
|
2
|
|
|
|
|
3
|
|
|
|
|
Wnioski z przeprowadzonych badań (porównanie właściwości, podanie zastosowań badanych włókien):
opracowała : Jadwiga Jastrzębska